General information

Title
Education in Emergencies for Palestine Refugee Children
ID
XM-DAC-2-10-3017836
CRS ID
PG/2016/02
Start date
End date
Activity status
Completion
Budget
€5.000.000
Actor
UN UNRWA - Relief and Works Agency UNRWA - PRT
Country
PALESTINE
Sector
Humanitarian aid - Emergency Response - Relief co-ordination , protection and support services
Policy markers
Gender 1
Good Governance 1
Desertification 1
Biodiversity 1
Climate: Adaptation 1
Trade Development 1
Aid type
Project-type interventions
Priority partner country
Yes
Fragile state
Yes
Least developed country
No
Budgetline
54 51 356026 Humanitarian programs
Finance type
GRANT
Tied status
No
Flow type
ODA
SDGs
Body

General

Hieronder volgt de humanitaire context voor zover het scholing betreft, maar het moet duidelijk zijn dat door de oorlog in Syrië de humanitaire impact van het conflict in Syrië en buurlanden vele malen groter en ruimer is. Voor de aanvang van het conflict liepen ongeveer 67.000 kinderen van Palestijnse vluchtelingen school in Syrië. In februari 2013 bedroeg dit aantal nog 26.000. Thans is UNRWA er in geslaagd het aantal terug op te krikken tot 45.541. Maar scholing wordt vaak onderbroken en heeft een aanzienlijk kwaliteitsverlies geleden. In Libanon komt het schoolsysteem – dat werd uitgebouwd door UNRWA - onder druk te staan door de influx van kinderen van Palestijnse vluchtelingen uit Syrië (PRS). En die PRS-kinderen hebben extra begeleiding nodig omdat het curriculum in Libanon verschillend is en omdat wetenschappen en wiskunde in een andere taal worden gegeven. In Gaza werden de effecten van de blokkade nog verergerd door de vijandelijkheden van 2008-2009, 2012 en 2014. Ongeveer 1.000 kinderen liepen een blijvende handicap op en meer dan 300.000 kinderen hebben als gevolg van oorlogstrauma psychosociale steun nodig. Door de precaire situatie riskeren vooral jongens de school te verlaten in een zoektocht naar bestaansmiddelen voor het gezin. In Jordanië verblijven kinderen van Palestijnse vluchtelingen uit Syrië vaak in sub-standaard kampementen en worden de gezinnen getroffen door bittere armoede. Dit alles heeft een negatieve invloed op de scholing van kinderen uit dergelijke gezinnen. En ook in de West Bank heeft de verslechterde politieke situatie geleid tot nieuw geweld, ontreddering, trauma en angst bij veel jonge kinderen. UNRWA constateert in elk geval een toename van veiligheidsincidenten (o.a. traangas, kogels en geluidsbommen) waarbij scholen betrokken zijn. Kortom: in de vijf gebieden waar UNRWA actief is: Syrië, Libanon, Jordanië, West Bank en Gaza, is er een groeiend aantal jongeren die om allerlei redenen geen volwaardige scholing meer krijgen. Het UNRWA project probeert aan dit euvel te verhelpen. Het recht op onderwijs voor kinderen van Palestijnse vluchtelingen – dat thans geschaad wordt door armoede, crisis en conflict – wordt opnieuw gewaarborgd en bevorderd.

Other

Résultat 1 : Création et maintien d’environnements d’apprentissage sûrs et sécurisés. Résultat 2 : Maintien de la qualité de l’enseignement et de l’apprentissage, même en période de crise. Résultat 3 : Renforcement de l’engagement et de la participation des étudiants et de la communauté. Résultat 4 : Amélioration de la gestion des données de l’EIE ; cela inclut également l’élaboration d’indicateurs commun à l’EIE.

Disclaimer: Country borders do not necessarily reflect the Belgian Government's official position.

SDGs

SDGs