General information

Title
Using Digitalization to Enhance Governance and the Education Sector in the DRC
ID
XM-DAC-2-10-3017515
Start date
End date
Activity status
Completion
Budget
€864.428
Actor
Worldbank Group: International Bank for Reconstruction and Development - IBRD - PRT
Country
CONGO (DEMOCRATIC REP.)
Sector
Education - Education policy and administrative management
Policy markers
Gender 1
Good Governance 1
Aid type
Project-type interventions
Priority partner country
Yes
Fragile state
Yes
Least developed country
Yes
Budgetline
54 16 356049 Society-building and good governance
Finance type
GRANT
Tied status
No
Flow type
ODA
Tags
D4D: Digital for inclusive societies
SDGs
Body

General

het verbeteren van het lokaal bestuur verantwoordelijk voor onderwijs, via het digitaliseren van de informatiestromen tussen de betrokken service providers (scholen), lokale en nationale overheidsdiensten enerzijds, en de gebruikers van de diensten, de lokale gemeenschappen en de burgers anderzijds Dit voorstel kadert heel duidelijk in de toepassing van rechtenbenadering want het is een initiatief dat de rechtenhouders (de ouders, de leerlingen, etc.), ondersteunt tgo. de plichtendragers, met name de instellingen die de verantwoordelijkheid dragen dat de rechten kunnen worden uitgeoefend (de scholen, de onderwijsadministratie, de overheid). Men geeft wat meer macht en mogelijkheden aan de ouders (rechtenhouders) om (i) geïnformeerd te worden over de diensten die ze moeten krijgen (vb. informatie over de handboeken die worden geleverd aan de scholen en aan welke kinderen ze moeten worden uitgedeeld), (ii) de kwaliteit van de diensten die hun geleverd worden te evalueren (vb. ze weten dat hun kind bepaalde handboeken moet gekregen hebben, dus kunnen ze controleren of dit is gebeurd), (iii) feed back te geven over deze dienst (ze worden via SMS gevraagd of de dienst is geleverd en kunnen via SMS hierop antwoorden), (iv) feed back te krijgen over de dienst (vb. het systeem kan als beloning achteraf informatie geven over wat het totaal is van de informatie, en wat er mee gedaan werd). Hierdoor worden de scholen, administratie enz. (plichtendragers) verplicht om hun opdracht te vervullen, gezien ze gecontroleerd worden. Ze worden ook versterkt in hun capaciteiten om dit te doen, gezien de informatiedoorstroming en “accountability” wordt verbeterd

Results

De eerste doelstelling is de informatiedoorstroming en de interne “accountability” te verbeteren in de administratie (tussen centrale overheid en haar gedeconcentreerde afdelingen) : op die manier wordt “governance” in het algemeen verbeterd. In deze component ligt voorlopig de nadruk naar de overheidsdiensten toe, om te zorgen dat iedereen “on board” is en meewerkt om dit operationeel te maken. Het is de enige manier om een systeem te proberen “up and running” te krijgen binnen de overheid, dat op termijn moet bijdragen tot meer “accountability”. de tweede doelstelling is de informatiedoorstroming en de externe “accountability” te verbeteren tussen de overheid en ouders/scholen/directeurs. Op die manier wordt participatieve “governance” verbeterd en kan er controle worden uitgevoerd via lokale actoren. Het platform zal ondersteund worden door lokale organisaties rond elke school. Dit gaat van lokale NGO’s, scouts, vrouwengroepen, tot oudercomités en religieuze organisaties. Deze organisaties zijn essentieel in het creëren van het draagvlak van het platform (duurzaamheid, risico-mitigatie), om te zorgen dat de ouders en de gemeenschap het systeem kennen, het nummer kennen waar ze naar kunnen bellen, begrijpen waarvoor het dient. Eens het systeem werkt, zal het ook dankzij deze organisaties en dit draagvlak zijn dat het veel moeilijker zal worden om het systeem terug op te doeken.

Other

La plate-forme « Allô, Ecole ! » a été lancée dans deux provinces (Kinshasa et Kasaï occidental) et est régulièrement mise à jour. Des accords ont été signés avec tous les opérateurs mobiles présents dans le pays afin d’intégrer la plate-forme à leurs systèmes. La plate-forme concerne 311 écoles actuellement et est fonctionnelle. Les activités ont été menées conformément à ce qui avait été prévu. Des campagnes d’information sur l’utilisation de la plate-forme ont notamment été faites dans les écoles pilotes et des formations ont été données aux CGC (Cellules de Gestion de Communications) concernant son utilisation. Un des «sous-produits» important de ces formation est qu’elle a permis aux fonctionnaires d’acquérir plus d’information sur l’utilisation d’Internet et de l’informatique à des fins professionnelles (utilisation de tableurs, logiciels de traitement de texte, programmes de présentation, courrier électronique), renforçant ainsi d’une manière plus générale leur compétences professionnelles.

Disclaimer: Country borders do not necessarily reflect the Belgian Government's official position.

SDGs

SDGs