General information

Title
Un groupe de plus en plus représentatif des établissements d'enseignement en Flandre et l'éducation en langue néerlandaise dans la Région de Bruxelles-Capitale utilise un cadre EDD de qualité
ID
XM-DAC-2-10-2542
CRS ID
2021C02542
Start date
End date
Activity status
Completion
Budget
€4.339.347
Actor
NGO DJAPO
Aid type
Core support to NGOs, other private bodies, PPPs and research institutes
Fragile state
No
Least developed country
No
Budgetline
54 20 356072 NGO Programs
Finance type
GRANT
Tied status
No
Flow type
ODA
Body

General

Djapo is een educatieve organisatie die kinderen en jongeren bewuste keuzes wil leren maken voor een duurzamere samenleving door zich in te zetten voor de verankering van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) binnen het formele onderwijs. Via een combinatie van duurzaamheidsthema’s en denkvaardigheden zoals systeemdenken, creatief denken en filosoferen, en actiegericht werken ondersteunt Djapo (toekomstige) leerkrachten en scholen, steden en gemeenten, onderwijsbeleidsmakers, enz. In dit programma wordt in de eerste plaats ingezet op het bereiken van een steeds representatievere groep onderwijsinstellingen in Vlaanderen en in het Nederlandstalig onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om ervoor te zorgen dat de diversiteit van het onderwijslandschap in Vlaanderen weerspiegeld wordt in het bereik van Djapo. De groep bereikte leerkrachten en scholen moet voldoende divers zijn in leerlingenpopulatie om op termijn alle onderwijsinstellingen (en de structuren die hen sturen) rond EDO in beweging te brengen en voldoende input en ervaringen op te leveren om het EDO-kader van Djapo telkens beter te laten aansluiten op de diverse onderwijsrealiteiten. Om deze doelstelling te bereiken wordt gewerkt langs vier verschillende kanalen : (1) door een relevant en kwaliteitsvol educatief aanbod te voorzien, afgestemd op de verschillende behoeftes van leerkrachten en scholen en een uitgewerkte communicatie en promotie hiervan; (2) door samen te werken met schoolomgevingsactoren, waaronder steden en gemeenten, beoogt Djapo ook scholen te bereiken die nog niet eerder bereikt werden en de werking van EDO in de scholen te versterken; (3) door de krachten te bundelen met met andere actoren actief rond EDO en onderwijs in functie van beleidsbeïnvloeding om EDO structureel in te bedden in het onderwijsbeleid; en (4) door in te zetten op leren en kapitaliseren - intern en met andere experten/actoren – om de kwaliteit en relevantie van het EDO-kader te garanderen en om een aanbod te kunnen ontwikkelen en actualiseren ter ondersteuning van de implementatie ervan.

Disclaimer: Country borders do not necessarily reflect the Belgian Government's official position.