In de afgelegen gebieden in Oeganda zijn maar weinig bedrijven en dit zet een rem op de invoering van programma’s voor werkplekleren. Om hier iets aan te doen, zet Enabel, het Belgische Ontwikkelingsagentschap, in op het gebruik van virtual reality (VR) voor opleidingen in het technisch en beroepsonderwijs.  

Context

Veel Oegandese bedrijfsleiders maken zich zorgen over het competentieniveau van wie afstudeert aan instellingen voor het technisch en beroepsonderwijs. Wat volgens hen ontbreekt is de ervaring die nodig is op de werkplek.  

Om aan deze bezorgdheid tegemoet te komen werkte de Oegandese regering in 2012 een strategisch tienjarenplan uit voor het onderwijs en startte ze een technische, handels- en beroepsopleiding op met de naam "Skilling Uganda”.  Het is de bedoeling een alomvattend systeem inzake competentie-ontwikkeling op te zetten voor beroepsdoeleinden en met het oog op de verhoging van de productiviteit en de groei. De strategie is vooral gericht op de verwerving van kwalificaties en competenties die nuttig zijn op de arbeidsmarkt.

België steunt de uitvoering van deze strategie via het project Support to Skilling Uganda (SSU).

 

De oplossing

Het programma Skilling Uganda heeft als voornaamste doel de kloof te dichten tussen onderwijs en arbeidsmarkt via initiatieven zoals werkplekleren, waarbij studenten-stagiairs de kans krijgen ervaring op te doen in de privésector om competenties  te verwerven en te ontwikkelen in een werkcontext. In het kader van Skilling Uganda worden de opleidingen dan ook afgestemd op de behoeften van de arbeidsmarkt.

In afgelegen gebieden is dit evenwel niet evident. In de regio Karamoja in het noord-oosten van Oeganda, die leeft van de veehouderij en de landbouw, of in de vluchtelingenkampen in het noorden van het land zijn maar weinig bedrijven en dit wordt gezien als een rem op de introductie van werkplekleren. Om hier iets aan te doen, zet Enabel in op het gebruik van virtual reality (VR) voor de opleidingen.

Om studenten vertrouwd te maken met de arbeidsmarkt, heeft Enabel een reeks korte VR-videoclips met de naam "How to" gemaakt en op Youtube gezet onder de hashtags #VRSkillsChannel en #SkilllingUganda. De kijkers maken in een virtuele omgeving kennis met de echte arbeidswereld.

De kijkers hebben effectief de indruk fysiek aanwezig te zijn. Zo kunnen ze een kijkje nemen in een werkomgeving. De kijker bevindt zich als het ware in een ultramoderne garage of in de keuken van een vijfsterrenhotel.

Wie doet mee ?

Het Belgische Ontwikkelingsagentschap werkt nauw samen met Oegandese bedrijven (industriële koplopers) bij de productie van de clips. De bottom-up productie maakt het mogelijk publiek-private partnerschappen op te zetten tussen opleidingsinstituten en bedrijven waarbij de lokale industriële koplopers een grote zichtbaarheid krijgen (productieplaatsing).

De stagiairs die deelnemen aan de vaardigheidsontwikkeling of alle belangstellenden die specifieke vaardigheden willen verwerven, hebben altijd en overal toegang tot de VR-videoclips "How to”  die ze interessant vinden. Met een filter kunnen ze de zoekresultaten in de hashtags verfijnen op “de virtuele leeromgeving in Oeganda”. 

Om de clips ook in klassen in afgelegen gebieden zonder netwerk te kunnen gebruiken, worden de clips op meerdere toestellen geüpload en opgeslagen.

 

Resultaat

In juni 2017 werd in het kader van  een proefproject de VR-technologie geïntroduceerd om de opleiding handpompmechanica in vluchtelingenkampen in het noorden van Oeganda digitaal te ondersteunen. Het sleutelwoord van de VR-proefclip is : hou het simpel.   

Voor dit VR-project waren in de praktijk slechts vier digitale instrumenten en een budget van nog geen 1000 euro nodig: een 360°-camera, een smartphone, een VR-app en een VR-bril.

Enkele clips bekijken :

Ontdek hier nog meer clips.

 

Bronnen

Partners

 

SDGs

SDGs